اهمیت توافقات ژنو بر بهبود وضعیت بخش نفت و گاز ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم مقام معظم رهبری حضرت آیت اله العظمی آقای خامنه ای مدظله العالی


سلام علیکم

پیرو مکاتبات قبلی اینجانب به آن مقام عظماء ، با محوریت تأثیرات تحریم  بر بخش نفت و گاز و لزوم تغییر شرایط حاکم بر دیپلماسی کشور در خصوص حل مشکلات با جامعه بین الملل، در ابتدا لازم می دانم از رهنمودها و حمایت های ارزشمند حضرت عالی از تیم مذاکره کننده که منجر به حصول توافقات اولیه گردید، تقدیر و تشکر نمایم. خوشبختانه امروز سیاستمداران این کشور توانستند با اعتماد به نفس و بدون خدشه دار کردن هیچیک از ارزش های انقلاب اسلامی، به اقدامات مثبتی دست زنند که قطار دیپلماسی ایران را در ریلی متمایز با راه گذشته در مسیر رشد و اعتلای میهن اسلامی قرار دهد. همگان واقفند که پیروی از سیاست های افراط گرایانه و بدور از منطق، تنها منجر به ایجاد دو گزینه مقاومت و یا تسلیم گردیده که در نهایت عایده ای جز جنگ و یا خفت برای کشور عزیزمان نخواهد داشت. یقیناً حضرت عالی بهتر از بنده بر این نکته اذعان دارید، که ما توانستیم در سایه توافقات اولیه ژنو ضمن اثبات حق مسلم بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای، به کاهش تبعات تحریم و گشایش فصول جدید در روابط با جوامع بین الملل بپردازیم. در این میان، مخالفت ها و کارشکنی های دشمنان این مرز و بوم، کشورهای رقیب منطقه و افراطیون در سراسر جهان را می   اثرات مثبت قابل  بتوان صحه ای بر درستی مسیر این مذاکرات دانست. متأسفانه علی‌رغم دستاوردهای مشهود و قابل پیش بینی     توافقات ژنو بر شرایط اقتصادی و امنیتی ایران ، به دلیل مخالفت های برخی از اصحاب رسانه با این توافقات ، صدای واحدی از اقشار و گروه‌های مختلف مردم در حمایت و پشتیبانی از این مذاکرات مشاهده نمی گردد یقیناً این دو دستگی و سردرگمی در دستیابی به یک نظر واحد، علی‌رغم تداوم منفعت برای برخی از فرصت طلبان، دستاوردی برای نظام جمهوری اسلامی نخواهد داشت.  در این راستا وظیفه خود دانستم همچون سایر منتقدین مستقل این مرز و بوم به انعکاس اثرات مثبت این توافقات بر اقتصاد و بخش نفت و گاز کشور از یک طرف و از طرف دیگر به درخواست جهت تداوم حمایت های ارزشمند آن مقام عظماء از مذاکرات در نهایی سازی این مهم در کمترین زمان ممکن بپردازم.


خدا را شاکرم، که توافقات اولیه ژنو به عنوان نقطه شروعی جهت افزایش امنیت، بازگشت آرامش و ثبات به اقتصاد کشور، افزایش امید اقشار مختلف مردم  به ویژه صنعتگران و بهبود معیشت و فضای کسب و کار گردیده است. عنایت دارند که این توافقات مهمتر از تأثیرات مثبت اقتصادی، موجب توقف تصویب تحریم های جدید و ممانعت از بهانه جویی و حرکت جنگ طلبانه  کشورهای رقیب و دشمنان این مرز و بوم گردید. امروز بدخواهان ملت ایران شاهد آن هستند که چگونه  تبلیغات چندین ساله و سرمایه گذاری شان برای نشان دادن تصویر نادرست از ایران اسلامی عزیز و معرفی آن به عنوان چهره ای تهدید آمیز برای جهان شکست خورده است. استحضار دارند که توافقات ژنو و اثرات مثبت آن در کاهش تحریم بخش هایی نظیر حمل و نقل، خودرو، پتروشیمی، بیمه، نفت، و بانکی منجر به افزایش ارزش ریال، تعادل در بازار ارز و طلا، انتقال دارایی های بلوکه شده ایران، کاهش و ثبات قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه صنعت و مهمتر از همه ایجاد آرامش و جو روانی مناسب در جامعه گردید. امروز شاهد آن هستیم که این توافقات، موجب تغییر رویکردهای داخلی و خارجی نسبت  به ایران  و چرخش سرمایه گذاری از شکل طلا و دلار به بازار سرمایه و تولید گردیده است.


امروز بنده و همکاران در بخش نفت و گاز کشور شاهد آن هستیم که پس از یک دوره طولانی افول و تنزل جایگاه این صنعت در عرصه بین الملل، روزنه های امید جهت بازگشت این صنعت به جایگاه اصلی خود روشن گردیده است. یقیناً اگر توافقات اولیه ژنو محقق نمی گردید، وزیر محترم نفت امروز نمی توانست با قدرت در خصوص افزایش تولید و صادرات نفت ایران به میزان 4 میلیون بشکه در روز در سازمان اوپک صحبت کرده و یا به دعوت از شرکت های نامدار بین المللی در بخش نفت و گاز همچون توتال، انی، استت اویل، بی پی و اکزون موبایل بپردازد. استحضار دارند که جایگاه صنعت پتروشیمی ایران علی رغم پتانسیل های بسیار بالای آن بدلیل تحریم های بین المللی از رتبه 29 در سال 1384 به رتبه 40 نزول یافته و بسیاری از پروژه های آن به دلیل محدودیت در تأمین منابع مالی و فناوری ناتمام مانده است. مطمئناٌ رفع تحریم های این صنعت در توافقات اخیر، منجر به رفع مشکلات و بازگشت آن به بازارهای بین المللی خواهد گردید. خوشبختانه این توافقات منجر به آزادسازی درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران، تمدید امکان فروش نفت به دلار به واردکنندگان اصلی و تسهیل انتقال منابع مالی حاصل از آن به داخل کشور گردیده است. با عنایت به اهمیت جایگاه نفت در اقتصاد کشور، این مهم منجر به تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و خرید ماشین آلات و فناوری لازم بخش صنعت و به تبع آن افزایش صادرات و ارزش پول ملی و اشتغال زایی به عنوان یکی از مهمترین مسائل کشور خواهد گردید. از طرف دیگر، امکان فعالیت شرکت های بین المللی به واسطه رفع این تحریم ها موجب افزایش فضای رقابت و سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز، و به تبع آن افزایش قدرت چانه زنی شرکت ملی نفت، افزایش سطح کیفی و فناوری اجرای پروژه ها از یک طرف و از طرف دیگر کاهش هزینه  .های قابل ملاحظه واسطه گری و خروج پیمانکاران بی کیفیت از این عرصه خواهد گردید.


در این میان توجه به این نکته ضروری است که توافقات اولیه ژنو و دوره شش ماهه حاصل از آن، می تواند بهترین فرصت جهت چرخش خردمندانه به سمت اعتمادسازی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای به عنوان منشأ توسعه روابط سیاسی و اقتصادی متوازن با قدرت های اصلی تأثیرگذار کنونی در عرصه بین الملل، و حرکت در راستای دستیابی به توافقات نهایی و رفع کامل تحریم ها محسوب گردد. مطمئناً بهره مندی از این فرصت شش ماهه در حوزه بهبود روابط بین الملل مستوجب افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات آتی خواهد گردید.  با این وجود بسیاری از کشورها و گروه های سیاسی در داخل و خارج کشور که منافع خود را در گرو ذلت و ضعف نظام اسلامی ایران می بینند، از طرق مختلف و با تمامی قوا سعی در سنگ اندازی و ایجاد مشکلات در پیشبرد این مذاکرات و دستیابی به توافقات خواهند نمود. یقیناً رهنمودهای آن مقام عظماء می تواند در تبیین جایگاه انرژی هسته ای و اهمیت آن در نظام اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت احزاب مختلف سیاسی در داخل، و نقشه راهی برای تیم مذاکره کننده هسته ای بمنظور موفقیت در مذاکره با گروه 5+1 محسوب گردد. در واقع بهره مندی از این دوره و عدم وقت کشی در حرکت به سوی گام های بعدی مستوجب ممانعت از فرصت سوزی، کاهش سریع تر تبعات تحریم، و جلوگیری از فرصت دهی به دشمنان و رقبا جهت کارشکنی گردیده که نتیجتاً موجب ارتقاء سطح تلاش و فعالیت نیروی کار کشور، افزایش امید و اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان قدرت واقعی نظام و مولد اصلی اقتصاد و سیاست کشور خواهد گردید. در پایان آرزومندم تا تیم مذاکره کننده در سایه منویات و حمایت های آن مقام عظماء فصلی جدید را در روابط و معادلات بین الملل گشوده که بتواند نقشه راه و مبنایی برای تمامی کشورهای مستقل و آزادی خواه در احقاق حقوق اساسی خود در مواجه با جوامع بین الملل محسوب گردد.


با تجدید ارادت و احترام


علی، عضوی کوچک از جامعه نفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد